Interjú Freddie Mercury egykori asszisztensével az „elveszett” Michael Jackson duettekről

Interjú: Jan Velinger
Időpont: 2013. augusztus 2.
Forrás: http://www.radio.cz/en/section/arts/peter-freestone-former-personal-assistant-to-freddie-mercury-discusses-forgotten-tracks-the-singer-taped-with-michael-jackson-and-more

Peter Freestone

Peter Freestone

Peter Freestone 12 éven át volt a Queen szupersztár énekesének, Freddie Mercury-nak a személyi asszisztense és közeli barátja. 1991-ben az énekes utolsó napjait is vele töltötte. A 2000-es évek elejétől Freestone a Cseh Köztársaságban él. Felvettem vele a kapcsolatot ezen a héten amiatt, hogy megerősítették, hogy a Queen ki fog adni három dalt, amit Mercury Michael Jacksonnal vett fel. Ezen felvételeken Freestone is jelen volt.

De mielőtt erre rátérnénk kérdeztem egykori munkájáról is.

„Gyakorlatilag 24 órás munka volt, a hét hét napján. Az volt a dolgom, hogy mindig Freddie rendelkezésére álljak, gondoskodjam róla.”

Élvezetes volt ilyen közel dolgozni valakihez, aki ekkora nagy sztár volt?

”Úgy gondolom az a legegyszerűbb, ha azt mondom: igen, munka volt (ezt onnan tudtam, hogy minden hónapban megkaptam érte a fizetésemet a bankszámlámra), de valójában Freddie életét éltem. Csodálatos volt. Nekem könnyű dolgom volt: elkölthettem azt, amiért ő keményen megdolgozott. Bevásároltam neki és árverésekre jártam – tudod, ez volt a munka könnyű része.”

Olvastam, hogy Freddie Mercury, akárcsak sok más sztár, más ember volt zárt ajtók mögött, olyan valaki, aki nagyon óvta a magánéletét. Így van?

„Igen, meglehetősen. Még amikor meghívta a barátait Garden Lodge-ba, az otthonába, az emberek akkor is tudták, hogy a szórakoztatóművész szerepét fogja játszani. Csak akkor tudott igazán önmaga lenni, ha csak négy-öt hozzá közelálló ember volt Garden Lodge-ban. Olyankor önmaga tudott lenni. Természetesen amint kitette a lábát az ajtón ismét köztulajdonná vált. És ő ezt tudta is. Úgyhogy azzá vált, amit elvárt tőle a közönség. Pólót viselt, bőrdzsekit, farmert, edzőcipőt, napszemüveget… és azzá vált, amit elvártak tőle.”

A Times és a Rolling Stone ezen a héten megerősítette, hogy azt a három dalt, amelyet Freddie 30 évvel ezelőtt vett fel Michael Jacksonnal idén ki fogják adni. A egyik dal legalább egy verziója már ismert; egy másik, a Victory, még nem – ha nem tévedek azt még sosem hallhattuk. Tűnődtél már rajta, miután te ott voltál akkor, hogy valaha kiadják-e vajon ezeket a dalokat?

„Mivel Michael tulajdonában voltak – az ő stúdiójában vették fel őket, az ő otthonában – nem vártam, hogy valaha is napvilágot látnak. De nagyon örülök, hogy mégis megtörténik. Az évek során két dalt a rajongók már különféle kezelésekben részesítettek – a State of Shock-ot és a There Must Be More to Life Than This-t – mindkettő kijött már valamilyen formában. Az egyik a Jacksons albumán (Freddie helyett Mick Jaggerrel énekelt duettként – a ford.), a másik a Queenén (valójában Freddie Mr. Bad Guy című szólóalbumán – a ford.), de a harmadik, a Victory egy olyan dal, amit még senki nem hallott.

Még mindig vannak emlékeim róla, mert ott voltam, amikor felvették a stúdióban. Sőt, az eredeti szalagon – nem tudom, hogy az még mindig létezik-e – én játszottam a basszusdobon. Csakhogy valójában nem basszusdobot hallasz, hanem a WC ajtót! Ott kellett állnom öt percig és a WC ajtót csapkodnom! Szóval szerintem az emberek élvezni fogják, bizonyára nagyon érdekes lesz.”

Remélhetőleg az rajta marad a felvételen!

„Remélem!” (nevet)

Gondolod, hogy a harmadik dal szenzációt okozhat?

„Remélem. Természetesen a másik két dal is az eddig hallottaktól eltérő kezelésben fog részesülni most, hogy a Queen is részt vesz a produkciós munkában. Biztos vagyok benne, hogy oda fognak figyelni Freddie hangjára és a dalok teljes produceri munkáira. Mindig a tökéletességre törekednek és mindennek rendben kell lennie. De szerintem meg fogja érni a várakozást.”

Honnan jött az ötlet, hogy együtt dolgozzanak?

„Először akkor hallottam róla, amikor Michael eljött egy Queen koncertre a Los Angeles-i Forumba. Emlékszem, hogy egy sarokban beszélgetett Freddie-vel és Johnnal (Deacon). Utána Freddie azt mondta: ’Huh! Michael azt mondja kellene valamit csinálnunk együtt, mert tetszik neki, amit hallott!’ Mert Michael hallotta az Another One Bites the Dust-ot és tetszett neki és az egész érzés, amit az a dal sugárzott. Úgyhogy Freddie azt mondta: ’Fel akar venni valamit közösen. Ah, de sosem fog megtörténni, ez csak duma!’ Hónapokkal később jött egy hívás Michaeltől, mert hallotta, hogy Freddie LA-ben van és meghívta magához.”

Úgy értesültem, hogy az a találkozó nem alakult teljesen optimálisan…

(Mindketten nevetnek.) „Tudom mire gondolsz. Nos, Michaelnek, ha emlékszel rá, abban az időben az otthonában, Encinóban volt egy mini állatkertje és akkoriban a kedvenc állatai a lámák voltak. Mivel nyár volt Los Angelesben Freddie fehér pólóban, fehér farmerben és fehér edzőcipőben volt. Miután bejártuk a farmot a fehér pólója tiszta sár volt, a fehér edzőcipője pedig barna, mivel a sárban mászkáltunk.

Michael körbevezetett minket a házon is. A hálószobája nagyon vicces volt: volt egy hatalmas terráriuma egy nagy kígyóval. A nyilvánosság előtt Michael azt mondta, hogy a legjobb barátja és egy nagyon jó, csodálatos kígyó… de nekünk nem tudta elkerülni a figyelmünket, hogy körülbelül negyven téglával fogták le a terrárium tetejét, hogy biztosan ne jöjjön ki!”

Ez aranyos!

„Igen, csodás, hogy miket lehet mondani és aztán mik az apró tények ezek mögött!”

A dalokról: mikor készültek? Különböző napokon?

„Nem, egy napon készültek. 1983-ban mindketten nagyon elfoglaltak voltak a lemezfelvételekkel és a turnézással. Michael azt akarta, hogy Freddie fejezze be a State of Shockot, mivel szerette volna ha rákerül a Jacksons Victory című albumára. De Freddie-nek nagyon kevés ideje volt és nem tudta befejezni. Így Michael felvetette, hogy Mick Jagger énekelhetné a Freddie részét és Freddie azt mondta, persze, a te dalod – nem volt ellene kifogása. Idő hiányában nem tudták ők ketten elkészíteni az anyagot.

Mi a véleményed a vokálról abban az értelemben ahogy a két énekes kiegészíti egymást? Freddie annyira erőteljes hangú énekes volt…

„Szerintem mivel annyira különbözőek voltak, nagyon jól működik. Ha mindketten erőteljes hangúak lennének, akkor az majdnem versenynek hangozna. Jó kifejezést használtál: kiegészítik egymást. A két hang nagyon jól működik együtt, olyan, mint egy párbeszéd.”

Freddie mellett voltál 1991-ben bekövetkezett haláláig. Meg akartam kérdezni, hogy az életed hogyan változott meg azóta? Végül is ide költöztél, a Cseh Köztársaságba.

„Már 12 éve itt élek. Igen, az élet megváltozott azután… de ha belegondolsz Freddie már 22 éve elment és még mindig sokat gondolok rá! Fizikailag nincs már köztünk, de a képe, a hangja és a személyisége túlél. Egyedülálló személyiség volt, csodálatos és írt egy pár nagyszerű dalt, és még mindig sokan érdeklődnek iránta és az új generációból sokan kérdeznek engem róla. Megteszek értük, amit tudok. Úgy értem még mindig zenélek itt, a Cseh Köztársaságban, benne vagyok egy Rock tábor elnevezésű dologban 11-17 éves gyerekeknek. Összejövünk, ők zenélnek és ez csodálatos. Kapcsolatban állok egy cseh zenésszel is, akinek van egy együttese és akinek életemben először sikerült meggyőznie, hogy képes vagyok szövegeket írni zenéhez. Szóval minden amit ma csinálok az Freddie Mercury miatt van.”

A Queenek még ma is seregnyi rajongója van világszerte, de azt hallottam léteznek rádióállomások, amelyek nem játszanak olyan előadókat, akik 30 évnél idősebbek! Ez nincs így a cseh rádiók esetében és a Queen mindig különleges helyet foglalt itt el sok zenerajongó számára…

„Az egyik oka annak amiért a Cseh Köztársaságban telepedtem le az az emberek hozzáállása a zenéhez. A britek nagyon szűklátókörűek. Az emberek, különösen a fiatalok, csak azt hallgatják, amire azt mondják nekik, hogy azt hallgassák. Van MTV-jük és hozzátapadnak ahhoz és azt hiszik csak az létezik. Itt találkoztam Karel Gottal, akit az emberek kilenctől 90 évig hallgatnak! Angliában nincs ilyen. Itt az iskolákban tanítanak Janeček-ről, Dvořák-ról, Smetanáról. Angliában ilyen sincs. Itt az emberek készek arra, hogy nyitottak legyenek a zenére.  Ami a Queent illeti, a Queen népszerűségének az az oka, hogy a zenéjük tényleg időtálló. Ha ma meghallgatod őket a zenéjük éppolyan friss, mint 40 évvel ezelőtt, amikor elkezdték. Ma is olyan friss, mint akkor.”

Michael, Randy és Jackie Jackson Freddie Mercury-val

Michael, Randy és Jackie Jackson Freddie Mercury-val

Lásd még: William Orbit Michael Jackson és Freddie Mercury közös dalain dolgozik

Reklámok

Posted on augusztus 5, 2013, in Michael Jackson and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 hozzászólás.

Vélemény, hozzászólás?

