Beat It

BeatItA Beat It Michael Jackson egyik leghíresebb kislemeze. A Billie Jean mellett/mögött a Thriller album egyik legmeghatározóbb slágere volt. Az album harmadik kislemezeként jelent meg a The Girl Is Mine és a Billie Jean után 1983. február 3-án, és akárcsak a Billie Jean a Beat It is Nr. 1. sláger lett a Billboardon. Egy időben ez a két dal egyszerre volt az első ötben az amerikai slágerlistán.

A Thriller munkálatai közben Quincy Jones producer kérte meg Michaelt arra, hogy írjon egy rockosabb dalt az albumra, akinek ez volt az első ilyen jellegű próbálkozása. “Olyan dalt akartam írni, olyasféle dalt, amit megvennék, ha rock dalt vennék… Így közelítettem meg és azt akartam, hogy a gyerekeknek igazán tetsszen – az iskolás gyerekeknek éppúgy, mint a főiskolásoknak.” [1] – mondta egy 1984-es interjúban az Ebony-nak.

Az eredmény egy olyan pop-rock dal lett, amely amellett, hogy hozta a rockra jellemző elemeket még táncolható is volt. Ezért aztán a média gyakran küszködött is a besorolásával és megcédulázásával. Volt olyan, aki “fekete rocknak” hívta (bármi legyen is az), de talán mi sem jelzi jobban stílusokon átívelő mivoltát, hogy az 1984-es American Music Awards-on a Beat It ugyanúgy nyert a Kedvenc pop/rock videó kategóriában, mint a Kedvenc soul/R&B videó kategóriában, valamint hogy a Billboard R&B slágerlistáján is Nr 1. lett rockosabb jellege ellenére is.

Amint arról a Billboard Michael Jackson Thrillerje 30 éves: Hogyan változtatta meg egy album a világot? című cikke ír, a Thrillert megelőző időszakban amolyan kulturális apartheid jellemezte a könnyűzenét: élesen elvált egymástól az ún. “fekete” és “fehér” zene hallgatótábora, s a diszkó éra vége után a fekete zene egyre jobban kiszorult a főáramból. Eleinte az 1981-ben indult Music Television (MTV) sem volt hajlandó fekete zenét játszani, mondván ők egy “rock” csatorna, ami tulajdonképpen eufémizmus volt a fehérek által preferált zenére. A Thriller album társadalmi jelentősége abban áll, hogy ez volt az az album, amely végre áttörte ezt a falat és amely rávette az MTV-t arra, hogy felvegye a fekete zenét is a kínálatába, valamint a fővonalbeli rádióállomásokat, hogy ismét játszanak fekete zenét. Ebben a folyamatban a Billie Jean mellett a Beat It is nagy szerepet játszott, s utóbbi talán még inkább egyesítő erővel bírt, lévén egy fekete sztár játszott benne rock zenét. A crossover jelleget tovább erősítette, hogy a dal híres gitárszólóját a korszak egyik legnépszerűbb rock gitárosa, Eddie Van Halen játszotta, míg dobon a Toto együttes alapító tagja, Jeff Porcaro működött közre.

Érdekesség, hogy Van Halen gitárszólója alatt hallható a dalban egy kopogás, ugyanis egy technikus bekopogott közben, nem tudván, hogy odabent éppen felvétel zajlik. Ezt a kopogást szándékosan benne hagyták a végleges dalban.

Tematikailag a dal ugyanúgy a kiegyezés és az ellentétek elsimításának üzenetét hordozza, mint zeneileg: “A fokozódó bandaháborúk és a felbujtó hidegháborús szónoklatok idejében, a „Beat It” kiállt a pacifizmus mellett az erőszakkal szemben. Szembeszállt a hagyományos rock „macsó” pózolásával, és helyette az ego által vezérelt konfliktus ellenzésére hívta fel a figyelmet. Az alternatíva, amit Jackson kínál, hogy állj ellen a társadalmilag előidézett megtorlás ördögi körének, „tűnj el” („beat it”), és így az életet válaszd a halál helyett.” [2] – írta Joseph Vogel Man In The Music című könyvében (a fordításért köszönet az Ember a zenében blognak).

A dalhoz készített rövid film a második volt Thriller albumhoz a Billie Jean videója után. Michael Bob Giraldit kérte fel a megírására és megrendezésére, aki korábban reklámfilmeket rendezett, de zenei videót még soha azelőtt. A széles körben elterjedt vélekedés ellenére a videót nem a West Side Story inspirálta. Giraldi saját bevallása szerint a saját gyerekkorából merítette az ihletet hozzá.

Mivel a CBS nem volt hajlandó finanszírozni a videó 140 ezer dolláros költségvetését, így Michael saját zsebből fizette azt.

A forgatásra 1983. március 9. körül került sor Los Angeles egyik leglepukkantabb körzetében a Skid Row-n, egész pontosan főleg az East 5th Streeten. (A Los Angeles-i Skid Rown található az egyik legnagyobb hajléktalan populáció az USA-ban.) Michael nemcsak a helyszínválasztásban akart autentikus lenni, hanem a szereplők megválasztásában is. A táncosokon kívül a filmben megjelenő bandatagok valódiak, nem színészek. Sőt, ha jól megnézzük még a táncosok közé is keveredtek valódi bandatagok. 80 bandatag vett részt a forgatáson LA két leghírhedtebb bandájából a Cripsből és a Bloodsból. Miután ez a két banda ádáz riválisa egymásnak, ezért megtették a megfelelő biztonsági óvintézkedéseket, de semmilyen balhé nem volt, a bandák félretették az ellentéteket a forgatás idejére.

A koreográfiát főleg Michael Peters (a videóban a fehér dzsekis bandavezér) készítette, de MJ is közreműködött benne. A másik bandavezér Vincent Paterson, akivel Michael a későbbiekben sokat dolgozott együtt, mint koreográfussal.

A Beat It rövid filmje a Thriller című dalhoz készített rövid filmmel együtt trendet indított a csoportos koreográfia alkalmazásában a zenei videókban.

Mind a dal, mind a videó nagy kulturális hatást gyakorolt. Számtalan díjat is nyert. Az 1984-es Grammy gálán ez a dal lett az Év felvétele és Michael megkapta érte a Legjobb férfi rock vokális előadásnak járó díjat. Az American Music Awards-on a Beat It videója lett a Kedvenc pop/rock videó, valamint a Kedvenc soul/R&B videó is. Később beválasztották a Zenei videók produceri hírességek csarnokába.

Több mozifilmben is felcsendül – a teljesség igénye nélkül: Vissza a jövőbe II (1989), Zoolander (2001), Undercover Brother (2002). Többen feldolgozták, a legsikeresebben a Fall Out Boy, amely John Mayer gitárszólójával 2008-ban a 19. helyet érte el a dallal a Billboardon. De játszotta például a Metallica is a 2003-as MTV Video Music Awardson.

A kislemez B oldala az Egyesült Királyságban a Burn This Disco Out, máshol a Get on the Floor volt. Mindkét dal még az Off the Wall című albumon jelent meg.

Még többet olvashatsz a dalról a Michael Jackson – Ember a zenében blogon: http://michaeljacksonemberazeneben.wordpress.com/2013/07/23/5-beat-it/

A Beat It egyik demója, amin Michael a vokális harmóniákon dolgozik. Minden szólamot ő énekel és ő beatboxol is. Ezt a demót a 2009-es This Is It posztumusz válogatás albumon adták ki:

Írta és komponálta: Michael Jackson
Producer: Quincy Jones, Michael Jackson (társ producer)
Hangszerelte: Michael Jackson (vokális hangszerelés), Michael Jackson és Quincy Jones (ritmus hangszerelés)
A felvétel ideje: 1982
A felvétel helyszíne: Westlake Recording Studios (West Hollywood, Kalifornia)
Album: Thriller

Stílus: pop, rock, R&B

Videó

Írta: Bob Giraldi
Rendezte: Bob Giraldi
Producer: Antony Payne, Mary M. Ensign
Koreográfia: Michael Peters, Michael Jackson

Legjobb helyezése a fontosabb slágerlistákon:

USA: 1.
Egyesült Királyság: 3.
Kanada: 1.
Franciaország: 1.
Spanyolország: 1.
Hollandia: 1.
Új-Zéland: 1.
Ausztrália: 2.
Németország: 2.

Forrás:

[1] Robert E Johnson – Michael Jackson, the World’s Greatest Entertainer (Ebony, 1984. május)

[2] Joseph Vogel – Man in the Music (Sterling Publishing, New York, 2011)

Chris Cadman & Craig Halstead: Michael Jackson – For The Record (2nd edition) (2009)

Reklámok

Posted on április 16, 2014, in Michael Jackson and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 15 hozzászólás.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: