A Sony/ATV katalógus története

Néhány nappal ezelőtt lefordítottam egy részletet Zack O’Malley Greenburg Michael Jackson, Inc.: The Rise, Fall, and Rebirth of a Billion-Dollar Empire című könyvéből arról, hogy Michael Jackson hogyan vásárolta meg a híres “Beatles katalógust” a ’80-as években. Greenburg a SoulTrain.com-nak adott interjújában (lásd az első linket), megjegyzi, hogy ma a Sony/ATV katalógus több, mint 2 milliárd dollárt ér (de vannak becslések, amelyek sokkal magasabbra teszik az értékét). Azt azonban le kell szögezni, hogy ez nemcsak a Beatles daloknak köszönhető – sőt, mára már nem elsősorban azoknak, bár nyilvánvalóan továbbra is a koronaékkövét jelentik a katalógusnak. Ebben a bejegyzésben egy kis áttekintést adok arról, hogy mi is az a Sony/ATV katalógus, hogyan jött létre és hogyan érte el mai értékét.

A Sony/ATV Music Publishing a világ legnagyobb zenei kiadója. Több, mint kétmillió dal kiadó jogát birtokolja és menedzseli, éves jövedelmét körülbelül 1,26 milliárd dollárra teszik. 50-50%-os tulajdonosa a Sony Corporation és Michael Jackson, illetve utóbbi halála óta a hagyatékkezelője.

Gyakran “Beatles katalógusként” emlegetik, ami a ’80-as évekre utal vissza, amikor is Michael Jackson 47,5 millió dollárért megvásárolta a Beatles dalok kiadói jogait tartalmazó ATV katalógust. Ez volt mindennek az alapja, azonban ma már sokkal, sokkal többről van szó, mint a Beatles dalairól. Arról, hogy Michael miért és hogyan vásárolta meg az ATV katalógust ebben a bejegyzésben olvashatsz részletesen. Jelen bejegyzésben azt foglalom össze, hogy azóta mi történt az ATV katalógussal és hogyan lett a 47,5 millió dolláros befektetésből több milliárd dollárt érő katalógus és a világ legnagyobb zenei kiadója.

Előtte azonban nézzük meg azt is, hogy mi történt az ATV katalógussal mielőtt Michael megvásárolta!

Az ATV Music Publishinget 1955-ben hozta létre egy leányvállalataként a brit Associated Television (ATV). 1959-ben megvásárolták a Pye Records 50 százalékát. A Pye Records Nagy-Britannia három legnagyobb lemeztársaságának egyike volt abban az időben. A szándék akkor az volt a vásárlással, hogy az ATV és az ITC televízió a programjaiban használni tudjanak bizonyos zenéket.

Az ATV Music Publishing 1968-ban vásárolta meg a Northern Songs katalógust, amelyet 1963-ban alapított Dick James, Brian Epstein, John Lennon és Paul McCartney. Epstein 1967-es halála után Lennon és McCartney megpróbálták megszerezni a dalaik kiadói jogát, de Dick James eladta a katalógust az ATV-nek. Ez a katalógus tartalmazta az összes dal kiadói jogát, amit Lennon és McCartney 1971-ig írt.

A ’70-es évek során az ATV további dalokat vásárolt az addigiakhoz.

1982-ben az ausztrál üzletember, Robert Holmes à Court viszonylag olcsón megvásárolta az Associated Communications Corporationt (az ATV Music Publishing anyavállalatát), majd bizonyos leányvállalatait áruba bocsátotta. Így került a piacra 1984-ben az ATV Music Publishing. Hogy Michael Jackson hogyan vásárolta meg, azt ez a bejegyzés fejt ki részletesen, így ezt a részt itt most átugrom.

1991-ben a Sony felvásárolta a CBS lemeztársaságot, amelynek Michael Jackson is az egyik művésze volt.

1995-ben a Sony 90 millió dollárt ajánlott Michaelnek az ATV katalógus feléért. Michael elfogadta az ajánlatot és ez azt jelentette, hogy a korábban 47,5 millió dollárért vásárolt befektetése felét (23,75 millió dollár) adta el 90 millió dollárért. Már önmagában ezt a profitot nézve is jó üzlet lenne ez, de azért ez ennél még sokkal nagyobb húzás volt. Ugyanis nem puszta eladásról volt szó, hanem a Sony és az ATV zenei katalógusának az egyesítéséről, amelyből így létrejött a Sony/ATV Music Publishing, melynek így Michael Jackson az 50 százalékos tulajdonosa lett. Ez a katalógus pedig azóta csak tovább gyarapodott, értéke pedig a sokszorosára nőtt.

2001 novemberében a Sony/ATV megvásárolta a 600 country dalt tartalmazó Baby Mae Music katalógust Tony Martin country énekestől.

2002 júliusában a Sony/ATV 157 millió dollárért megvásárolta az Acuff-Rose country zenei kiadót, amely 55 ezer dalt tartalmazott – köztük olyan művészek dalait, mint az Everly Brothers vagy Roy Orbison.

2007-ben a Sony/ATV 370 millió dollárért megvásárolta a Famous Music kiadót a Viacom média vállalattól több mint 125 ezer dal kiadói jogával együtt – köztük olyan művészek dalaival, mint Eminem, Björk, Shakira, Beck, Akon.

Ezzel a vásárlással a Sony/ATV a Viacom Paramount Pictures leányvállalata által forgalmazott filmek zenéinek kiadói jogát is megszerezte. Ennek részét képezik a DreamWorks filmek is, mivel a céget 2006-ban megvásárolta a Viacom.

Szintén 2007-ben a Sony/ATV megvette a Leiber and Stoller katalógust is, amely többek között tartalmazta Elvis Presley Hound Dog és Jailhouse Rock című slágerét. (Elvis dalok már korábbi vásárlásokból is voltak Michael birtokában.)

2012-ben egy a Sony/ATV által vezetett konzorcium 2,2 milliárd dollárért megvásárolta az EMI Music Publishinget, amely addig a világ legnagyobb katalógusa volt 1,3 millió dal kiadói jogával. A konzorciumnak a Sony/ATV-n kívül a Blackstone befektetői csoport és  az Abu Dhabi központtal működő Mubadala befektetői csoport is a tagja. A vásárláshoz a piac monopolizálódásával kapcsolatos aggodalmak miatt külön megállapodást kellett kötni az Európai Unióval. Ennek keretében a Sony/ATV vállalta, hogy eladja a Famous Music UK és a Virgin Music katalógusát, azért, hogy megvásárolhassa az EMI-t. Ezt a két katalógust a BMG vásárolta meg a Sony/ATV-től 150 millió dollárért.

Ezzel a Sony/ATV lett a világ legnagyobb zenekiadója több, mint 2 millió dal kiadói jogával és kb. 1,26 milliárd dolláros éves bevétellel.

Michael saját dalait NEM tartalmazza a Sony/ATV katalógus, hanem azok a Michael által 1980-ban alapított Mijac Music katalógusban vannak. A Mijac Music katalógusában Michael a saját dalain kívül a Sly and the Family Stone dalai, a Gamble and Huff dalszerző-producer páros dalai, Curtis Mayfield dalok, valamint olyan dalok találhatók, amelyek Ray Charles, Aretha Franklin és Elvis Presley előadásában váltak ismertté.

A Mijac Music adminisztratív kezelését 2012-ig a Warner/Chappell Music Publishing  látta el, azonban a korábbi szerződés lejártával átvette azt a Sony/ATV.  A félreértések elkerülése végett: ez nem jelenti azt, hogy a Mijac Music is a Sony/ATV katalógus részévé vált. Ebben az esetben pusztán adminisztratív kezelői jogról beszélünk, a Mijac Music-nak továbbra is 100 százalékos tulajdonosa Michael Jackson, illetve most már az örökösei.

***

Paul McCartney elmondása szerint akkor távolodtak el egymástól Michael Jacksonnal, amikor szerette volna elérni, hogy Michael megemelje a részesedését a Beatles dalok bevételeiből (a jelen konstrukció úgy néz ki, hogy 50%-ot kap a kiadó, a másik 50%-on pedig osztoznak a dalszerzők, tehát egy Lennon-McCartney szerzemény esetén ez 25% részesedést jelent McCartney-nak), Michael azonban nem volt erre hajlandó mondván “ez üzlet”. Azonban Michael nem minden esetben tartotta magát ennyire szigorúan üzleti megfontolásokhoz. Látható, hogy a színes bőrű művészek sorsát mindig jobban a szívén viselte, ami valószínűleg abból adódik, hogy különösen a könnyűzene korai időszakában a fehérek által irányított vállalatok – kiadók, lemezcégek – gyakran kijátszották és kisemmizték a fekete művészeket, akik sokszor nincstelenül haltak meg. Ezért például amikor megvette az ATV katalógust, akkor Little Richardnak egyből felajánlotta, hogy átadja neki a katalógusban található dalait. Végül is jogi és egyéb akadályok miatt az átadásra nem került sor, de Richard azt nyilatkozta később, hogy nagyon sokat jelentett a számára maga a gesztus és a szándék is.

Figyelembe véve a lemezipar történelmét és a feketék korábbi helyét ebben a történelemben, mindenképpen volt annak valamiféle szimbolikus jelentősége, hogy egy fekete művész úgymond “megvette” a Beatlest és Elvist – a legnagyobb fehér legendákat. Először fordult a kocka egy olyan lemeziparban, amely korábban jellemzően kizsákmányolta a feketéket és sokkal rosszabb feltételeket biztosított a számukra, mint a fehér művészeknek, akik pedig sokszor éppen a fekete művészek utánzásából építettek karriert. Úgy vélem Michael nemcsak tisztában volt ezzel a szimbolikus jelentőséggel, hanem kifejezetten ez lehetett az egyik fő motivációja.

És ezzel a szimbolikus jelentőséggel sokan mások is tisztában voltak, főleg az USA-ban. Talán nem véletlen, hogy a nagyrészt fehér mogulok által irányított bulvármédia negatív kampánya Michael Jackson ellen  valamikor ennek a vásárlásnak az idején kezdődött el…

***

A Sony/ATV katalógusban lévő művészek listája: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sony/ATV_Music_Publishing_artists (A Wikipedián található információk sokszor nem helyesek, így itt sem – pl. Michael Jacksont is felsorolják a listában, de amint mondtam a Mijac Music nem része a Sony/ATV katalógusnak. Azonban egy körülbelüli áttekintésnek jó a lista.)

A Sony/ATV kiadó hivatalos honlapja: https://www.sonyatv.com/

Reklámok

Posted on június 9, 2014, in Michael Jackson and tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 4 hozzászólás.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: