Don’t Stop ‘Til You Get Enough

DontStopTilYouGetEnoughAz 1979. július 10-én kiadott Don’t Stop ‘Til You Get Enough Michael Jackson első felnőtt szólóalbumának, az Off The Wallnak az első kislemeze. Egyúttal az első olyan szóló kislemeze, amely felett ő gyakorolt kreatív kontrollt, hiszen korábban a Motownnál nem engedték, hogy maga írja a dalait. (Bár azt hozzá kell tenni, hogy a Jacksons 1978-as Destiny című albumán már ő és a testvérei írták a dalok nagy részét és ők látták el a produceri munkát is, és egy-két dalt már írtak korábbi Jacksons albumokra is, de a szóló munkái közül ez volt az első olyan kislemeze, amelyet nemcsak énekelt, de ő is írt.)

A Don’t Stop ‘Til You Get Enough volt Michael második Nr. 1. slágere az USA-ban az 1972-es Ben után, s bebizonyította, hogy a (kétségtelenül kivételesen tehetséges) gyereksztárból komolyan veendő és kreatív felnőtt művész lett. A nemzetközi népszerűségét is kiszélesítette ez a dal, hiszen míg gyereksztárként főleg angolszász területen volt sikeres, a Don’t Stop ‘Til You Get Enough számos más országban is nagy sláger volt – több helyen Nr. 1. Ez volt az első olyan kislemeze is, amelyen együttműködött Quincy Jones-szal, mint producerrel, akivel ezt a dalt vették fel elsőként az Off The Wallra.

Michael később azt mondta, hogy amikor a Don’t Stop ’til You Get Enough melódiája eszébe jutott nem tudta többé kiverni azt a fejéből. Az első demót a családi lemezstúdióban készítette el Encinóban két testvére, Randy és Janet segítségével. A fáma szerint amikor Michael édesanyja, a mélyen vallásos Katherine először meghallotta a dalszöveget (“Ne állj le, amíg nem kapsz eleget” a dal címének magyar fordítása), sokkolta, mivel úgy érezte, hogy könnyedén a szex-re való utalásként lehet azt értelmezni, ám Michael biztosította őt arról, hogy a dal nem a szexről szól, hanem bármire lehet értelmezni, amire a hallgatója akarja.

Zeneileg a dal egy diszkó-funk dal jazzes elemekkel. A dalt Michael falzett (falsetto) énekstílusban énekli és bevezeti azokat a vokális technikáit, amelyek később a védjegyévé váltak (csuklásszerű hangok, “oho!”, morgások stb).

Joseph Vogel Man in the Music című könyvében így jellemzi: “A felvétel egy prózai bevezetővel kezdődik, a félénk, sőt szemérmes Jackson alig beszél hangosabban a suttogásnál. „Tudod, arra gondoltam…” („You know, I was wondering…”) A látszólagos ártatlansága és bizonytalansága paradox módon tele van szuggesztióval, mintha valami váratlan lenne a felszín alatt, („az erő”) („the force”). A feszültség egy ötletes basszusalapra építkezik, mielőtt Jackson kitör a gátlásoktól mentes bizalom, az energia és az igazi öröm kiáltásában. Majd a dal kirobban egy kaleidoszkópszerű hangzásban: kavargó vonósok, harsogó fúvósok, egy funky gitár riff és egy pulzáló szintetizátor ütem. Jackson falsetto-ja szárnyal a csúcson, mindez életörömmel az extázis határán. „A bevezető a tökéletes pop feszültségkeltés tíz másodperce”, írja a zenekritikus Gerri Hirshey. A zenekritikus Paul Lester úgy nevezi, hogy „talán bármely pop kislemeznek a valaha volt legizgalmasabb intro-ja”.

“Hangzását tekintve, a legtöbb mai, kiszámítható táncklub dalhoz képest, a „Don’t Stop” egzotikusan szól. A hangszerek és a hangok gazdag és sokszínű elrendezése, a szaxofonoktól és fuvoláktól a kolompokig, és addig, amit Jackson úgy ír le, hogy „gitárok zengnek, mint a kalimbák, az afrikai hüvelykujj zongorák”, izgalmas betekintést nyújt egy huszonegy éves csodagyerek intuitív zenei merészségébe.”

“Ezt az összefüggést szem előtt tartva, a „Don’t Stop” több, mint egy magával ragadó tánczene. Ez egy szonikus csoda, amely az egyik legkorábbi burkolt célzás is egyben Jackson összetett és változó identitására. Azzal a jellegzetes „Úúúúúh!”-val („Oooooh!”) számos korlátot tör át – személyes, kulturális, művészeti – és zenéje „erejének” („force”) teljes birtoklójává válik.” [1] (A fenti részletek fordításért köszönet az Ember a zenében blognak.)

A dalhoz készült videót, amelyben Michael egy laza, nem koreografált, spontán tánc közben látható öltönyben és csokornyakkendőben,  Nick Saxton rendezte. Szóló művészként ez volt Michael első videója – ez még nem annyira látványos, nagyszabású és úttörő, mint amilyenek a videói/rövid filmjei majd a Thriller albumtól kezdve lesznek.

Michael ezzel a dallal nyerte el az első Grammy-díját. A legjobb férfi R&B vokális előadás kategóriában ítélték neki azt. Jelölték továbbá a legjobb diszkó felvétel kategóriában is.  Ezzel a dallal nyerte első American Music Awardját is, mégpedig a kedvenc Soul/R&B kislemez kategóriában.

A dalt több előadó elénekelte vagy -énekli koncerteken. A teljesség igénye nélkül: Prince a 2011-es Welcome 2 America című turnéján, Usher a 2010-11-es OMG turnéján, a Maroon 5 a 2012-14-es Overexposed turnéján, a Westlife a 2005-ös The Number Ones turnéján rendszeresen játszotta. 2009-ben Michael halála után a U2 ezzel a dallal és a Man In The Mirroral tisztelgett Michael előtt 360° turnéjának nyitó állomásán. Chris Tucker előadásában megjelenik a Csúcsformában 2 című filmben. 2009-ben Michael halála után ismét felkerült a világ számos slágerlistájára.

A kislemez B oldalán az I Can’t Help It jelent meg, amely szintén az Off The Wall album egyik dala.

Még többet olvashatsz a dalról a Michael Jackson – Ember a zenében blogon: http://michaeljacksonemberazeneben.wordpress.com/2013/10/30/1-dont-stop-til-you-get-enough/

A dal 1978-as demója, amely az Off The Wall album 2001-ben kiadott Special Edition változatán jelent meg. Ezt Michael az otthoni stúdióban vette fel két testvére, Randy és Janet segítségével.

Írta és komponálta: Michael Jackson
Producer: Quincy Jones, Michael Jackson (társ producer)
Hangszerelte: Michael Jackson (vokális és ütős hangszerelés), Greg Phillinganes és Michael Jackson (ritmus hangszerelés), Ben Wright (vonós hangszerelés), Jerry Hey (fúvós hangszerelés)
A felvétel ideje: 1979
A felvétel helyszíne: Allen Zentz Recording, Westlake Audio, Cherokee Studios (Los Angeles, Kalifornia)
Album: Off The Wall

Stílus: R&B, pop, diszkó, dance, funk, jazz

Videó

Rendezte: Nick Saxton

Legjobb helyezése a fontosabb slágerlistákon:

USA: 1.
Egyesült Királyság: 3.
Ausztrália: 1.
Kanada: 1.
Hollandia: 2.
Új-Zéland: 1.
Spanyolország: 2.
Olaszország: 6.

Forrás:

[1] Joseph Vogel – Man in the Music (Sterling Publishing, New York, 2011)

Craig Halstead: Michael, Janet & The Jackson Family – All The Top 40 Hits (2013)

Reklámok

Posted on július 21, 2014, in Michael Jackson and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 15 hozzászólás.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: