Steve Barron rendező a Billie Jeanről

Írta: Rupert Hawksley
2014. december 11.
Forrás: http://www.telegraph.co.uk/culture/music/michael-jackson/11271754/The-camera-literally-steamed-up-how-I-made-the-video-for-Michael-Jacksons-Billie-Jean.html

Steve Barron felelős néhányért minden idők legikonikusabb zenei videói közül. A művészek sora, akikkel együtt dolgozott a 80-as években lenyűgöző: A-ha, David Bowie, Fleetwood Mac, The Human League, Madonna. Ennek a listának a tetején azonban Michael Jackson ül. Barron itt elmeséli annak a történetét, hogy hogyan készült Jackson 1982-es slágerének, a Billie Jeannek a videója.

AZ AJÁNLAT

Ekkorra [1982] már készítettem 15-20 zenei videót, beleértve az akkori brit Nr. 1-t, a Human League Don’t You Want Me-jét. Michael Jackson neve akkoriban még nem volt ott minden szájon. Ne feledjük, hogy néhány hónappal azelőtt vagyunk, hogy a Thriller megjelent. Természetesen varázslatos volt, hogy Michael Jackson felhívott, de bizonyos szempontból jobban izgatott a Human League. A feleségem terhes volt az első gyerekünkkel akkoriban és az első reakcióm az volt: “Ó,  nem hiszem, hogy meg tudom csinálni.” Nem éreztem úgy, hogy “ezt meg kell csinálnunk”. A feleségem győzött meg róla.

A MEGBESZÉLÉS

Michael Jackson menedzsere azt mondta, hogy Michael azt akarja, hogy a videó varázslatos legyen. Azt mondta, hogy Michael látta a Don’t You Want Me-t és tetszett neki a mozi-szerűsége és az az egész hangulat. Michael azt akarta, hogy ez egy film legyen, nem pedig egy zenei videó, aminek sztorija van.

A Human League Don’t You Want Me c. videója

A KÖLTSÉGVETÉS

50 ezer dollár. Kétszerese volt annak amivel korábban valaha dolgoztam. De hogy perspektívába helyezzem, amikor leforgatták a Beat It-et öt héttel később a költségvetés már 300 ezer dollár volt. És amikor a Thrillert forgatták, annak 2 millió dollár. Szóval mindössze három hónap alatt a Billie Jean kis költségvetésűvé vált.

AZ INSPIRÁCIÓ

A Billie Jean öltetét egy olyan ötletre alapoztam, amivel egy korábbi videóhoz álltam elő – ahhoz a Midas király érintése dologhoz Joan Armatradingtól. Szóval az volt a terv, hogy Michael bárhová megy minden felragyog és arannyá válik a fényben. Leírtam a koncepciót egy faxban és elfaxoltuk Michaelnek ezt a másfél oldalt és ők azt mondták: “Michaelnek nagyon tetszik, azt akarja, hogy olyan legyen, mint egy Peter Pan dolog”. Szóval az volt, hogy “igen, benne vagy, gyere és csináld meg, tetszik a koncepció”.

A FILM

16 mm-es filmet használtunk. Az ok amiért nem 35 mm-est – épp akkor forgattam le a
Don’t You Want Me-t 35 mm-es filmre – hogy nem volt rá elég a költségvetés.

TALÁLKOZNI MICHAELLEL

Kedves volt, nagyon csendes, nagyon halk és nagyon kíváncsi a videó terveivel kapcsolatban és aztán később rólam is többet akart tudni.

A FORGATÁS ELŐTT

Egy nagyon jó barátommal csináltattam meg a képes forgatókönyvet és leültem Michaellel és megmutattam neki a kockákat és volt két üres rész a kórus alatt, mert a menedzser azt mondta, hogy ott Michael lehet, hogy táncolni fog. Elmondta, hogy Michael gyakorolt a tükör előtt. Átbeszéltem Michaellel azt az ötletet, hogy egy magánnyomozó fogja követni, ami nagy vonalakban azon alapult, amit ő mondott nekem a dal alap koncepciójáról – valamiről, amit olvasott egy újságban egy magándetektívről.
Steve Barron a Billie Jean magándetektívjével

Steve Barron a Billie Jean magándetektívjével

 

MICHAEL ZSENIÁLIS PILLANATA

Szóval végigszaladtunk vele rajta, jelenetről jelenetre. És amikor ahhoz a jelenethez értünk, ahol a kamera üzlet van és a kamerák mind felvillannak, megint az az energia, megint Midas király érintése, Michael elmondta, hogy van egy ötlete: “Mi lenne, ha az utcában egy másik üzlet szabóság lenne, aminek van pár próbababa a kirakatában. Amikor elmegyek mellette, a kamera üzlet előtt vagy után, mi lenne, ha a próbababák életre kelnének, mögém ugranának és elkezdenének velem táncolni?” Nekem ez abszolút tetszett, úgy gondoltam csodás koncepció és mindent megemel. Pontosan illeszkedett a koncepcióhoz, a sztorihoz, zseniális ötlet volt.

Azután a megbeszélés után odamentem a producerhez és azt mondtam: “Michaelnek van egy jó ötlete. Meg kell változtatnunk azt a boltot, a harmadikat vagy ilyesmi, bele kell tennünk pár próbababát, szereznünk pár táncost és próbálni. Kell egy koreográfus, egy jelmeztervező és szükségem van még néhány órára ahhoz, hogy ezt le tudjam forgatni egy bizonyos módon, mert erre az első tánc után fog sor kerülni.”
A producerem kiszámolta, hogy ez plusz 5000 dollárba kerülne és a CBS [Michael Jackson lemeztársasága] nemet mondott. Azt mondták: “Nem, nem fizetünk neked egy penny-vel sem többet. Mondtuk már, hogy 50 ezer dollárod van és ennyi.”
Steve Barron és Michael Jackson a Billie Jean forgatásán

Steve Barron és Michael Jackson a Billie Jean forgatásán

SZERENCSÉS KIMENETEL

Feltételeztem, hogy valaki majd elmondja Michaelnek, hogy nem engedhetjük meg magunknak az ötletét. Azt hiszem az egyik felem remélte, hogy azt mondja “majd én kifizetem”, de nem tette. Kaptam egy telefonhívást péntek éjjel – aludtam épp, így ez egy ilyen “hol vagyok?” pillanat volt – és Michael volt az a telefonban, ami furcsa volt, mert nem gondoltam róla, hogy ő maga intézi a telefonjait.  És azt mondta: “Hé Steve, gondolkodtam és arra jutottam, hogy ne csináljuk meg a táncot holnap a videóban”. Gondoltam: “Nem fogom elrontani. Úgyis lefújta így nincs értelme elmondani neki a költségvetési dolgot, hiszen úgysem akarja megcsinálni”.
Megértem miért nem akarta megcsinálni kreatív szempontból, mert akkor már szerintem a Beat Itről gondolkodott és a Thrillerről. Csalódás volt nem megcsinálni azt a jó ötletet, ez egy amolyan hiányzó jelenet, amit szívesen leforgattam volna. Úgy gondolom jobbá tette volna a videót.

A FORGATÁS NAPJA

Jól éreztem magam a forgatáson. Csak egy szokványos forgatás volt amíg el nem kezdett táncolni.
Steve Barron, Michael és a magándetektív a Billie Jean forgatásán

Steve Barron, Michael és a magándetektív a Billie Jean forgatásán

A TÁNC

A megelőző nap elmondták nekem, hogy a kockakövek nem mind villannak fel, hogy Michael nem mehet rajtuk oda ahová akar. 11 olyan kő volt, amelyik felvillant és mind egyfajta ugróiskola mintát vettek fel, amit véletlenszerűen döntöttek el az éjszaka során. Azt kellett mondanom: “Michael, sajnálom, de csak ez a kő villan fel, aztán ez a kettő, aztán ez a kettő és aztán az.”

Mivel nem láttam korábban egyetlen próbát sem csak találgattam, hogy mit fog csinálni. Úgy gondolom gyakorolt néhány mozdulatot, de hogy hogyan fogja összefűzni őket az rejtély volt. Nagyon figyelmesen megnézte a köveket és azt, hogy miről beszéltem neki és aztán én azt mondtam: “Michael, csináljunk pár próbát?”, de ő azt mondta: “nem forgathatnánk?”

Amikor közeledett a kórus rész elkezdte egy kicsit jobban mozgatni a lábát és amikor elkezdődött a kórus rákezdett egy táncra, ami semmihez sem volt hasonlítható, amit azelőtt láttam. Kivételes volt és ösztönös. Összerántotta mindazt és azzá változtatta, amit láttunk. Felforrósodtam attól az energiától, amit leadott. A kamera is szó szerint elkezdett gőzölögni, a nézőkéje bepárásodott a hőtől amit leadtam attól, amit láttam. Majdnem eltűnt a ködben a lencsén át nézve, ami csak egy még szürreálisabb pillanattá tette ezt.

Billie Jean shot

A SZERKESZTÉS

A Longacre melletti Covent Gardenben találkoztam Michaellel egy a produkciós utómunkálatoknak létrehozott létesítményben. Emlékszem, hogy majdnem egész éjjel fent voltunk, mert nagyon sürgetett az idő szokás szerint. Ő éppen Londonban volt, így tökéletes volt az időzítés. Emlékszem, hogy a kanapén feküdt hátul és egy alkalommal ránézett a képernyőkre és azt mondta: “tetszik az a nézet” – és valójában egy osztott képernyőt nézett. Azt hitte, hogy a három részre osztott képernyő azért volt, hogy válasszon egyet… nem mondtam semmit.

FELKAPOTT VIDEÓ

Csak arra emlékszem, hogy körülbelül két héttel később azt hallottam, hogy az MTV nem akarja játszani a Billie Jeant. Azt mondták, hogy nem az ő célközönségüknek szól. És aztán sok sztorit hallottam arról, hogy a CBS abszolút felháborodottan hívta fel az MTV-t: “Hogy lehet, hogy ez az óriási pop sláger, ez az óriási videó és egy nagyszerű művész nem a ti célközönségetek? Ki a ti célközönségetek?”

Azt mondták ők az USA középső részét képviselik. Nem hiszem, hogy a fehér vagy fekete jelzőt valaha használták. Az MTV a korai szakaszában volt. Nem tudták, hogy kik is ők, nem tudták, hogy kivé válnak és azt egész biztosan nem tudták, hogy Michael Jackson lesz az MTV. Az ellen harcoltak, aki aztán azzá a birodalommá építette őket, amivé váltak.

A fenti részletek Steve Barron most megjelenő Egg n Chips & Billie Jean: a Trip Through the Eighties című könyvéből származnak.

Steve Barron Egg n Chips & Billie Jean c. könyvének borítója

Steve Barron Egg n Chips & Billie Jean c. könyvének borítója

Korábban nem látott, a napokban nyilvánosságra került jelenetek a Billie Jean forgatásából:

A Billie Jean videója:

Posted on december 15, 2014, in Michael Jackson and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 1 hozzászólás.

Vélemény, hozzászólás?

