Michael Jackson: Az álom táncosa (6. rész)

Folytatás innen.

Spanyol motívumok

Mivel én a flamenco táncot és kultúrát tanulmányoztam és abban dolgoztam sok éven át, megkérdezték tőlem, hogy vajon Michael művészetét inspirálta-e ez a kultúra bármilyen módon. Nem látok semmilyen közvetlen hatást. De látok kapcsolódási pontokat.

Amint már sokszor elmondtam korábban, a néptánc és a népzene hagyományai szerte a világon hasonló módon alakultak ki, hasonló okokból és ez magában foglalja a flamencót és az afroamerikai kultúrát is (beleértve a jazzt). Mindkettő az ősi etnikumokig nyúlik vissza és mindkettőnek afrikai gyökerei vannak, bár különféle mértékig. És mindkét tradíciónak ugyanazok az alapjai, mint például az improvizáció, a mozgás, a ritmus, az erőteljes érzelmek kifejezése és egy eksztatikus tudatállapot, amely gyakran a múlt misztikus hiteihez vezet vissza.

A flamenco és az afroamerikai kultúra azért is áll annyira közel egymáshoz, mert mindkét kultúrát évszázadokon át olyan népek őrizték meg, amelyek nemcsak az örömteli időkről énekeltek, hanem az élet terheiről, a magányról és a halálról is. Mindkét kultúrának van kapcsolódása a kereszténységhez is, amiből érdekes al-műfajok jöttek létre az egyházi fesztiválokon és énekekben. A két kultúra gyakran keresztezte egymást a történelem során, ami érdekes hibrideknek és új műfajoknak adott életet. Ezek a kultúrák ma is barátiak. A spanyol művészet merít az afrikai motívumokból különféle formákban és olyan kevert stílusokat ad nekünk, mint például a flamenco jazz.

Hogy visszatérjünk a flamenco hatásához Michaelre, tudom, hogy kommunikált egy kicsit Joaquin Cortésszel, a modern flamenco egyik leghíresebb táncosával. Mind a művészetükben, mind a színpadi imázsukban láthatunk hasonlóságokat közöttük. Noha az vitatható, hogy van-e közvetlen hatás, egyértelműen van bennük valami közös: például egy fekete kalap, fehér póló, hosszú haj és az ügyes képesség arra, hogy együtt dolgozzanak a közönséggel.

The Dancer of Dream 9Michael utalásai a flamencóra tisztán láthatók az In The Closet című rövidfilmjében. Először is, néhány pillanatra megjelennek spanyol női táncosok hosszú, fehér szoknyában. Még ha nem is igazán spanyolok, de flamencót táncolnak. Ez világos. Másodszor, ezeknek a táncosoknak és Michaelnek is flamenco-stílusú hajviselete van, szorosan hátrafogva. Sokan megjegyezték, hogy szokatlan volt így látni Michaelt, ennyire egyenletesen hátrafogott hajjal. De ez egy stilisztikai jellemző: a videó általános koncepciója, beleértve a kosztümöket és a díszleteket, egyfajta spanyol és latin-amerikai hatást tükröz, bár talán a spanyol a domináns. Még Michael magassarkú csizmája is arra emlékeztet, amit a spanyol táncosok hordanak. Ezzel ellentétben Naomi Campbell imázsa egyértelműen latin-amerikai. Rövid szoknyát visel a brazil lambada stílusában. A videó története egy fehérre meszelt házak alkotta háttér előtt játszódik, ami klasszikus Dél-Spanyolország és hasonló ahhoz is, amit Latin-Amerikában látunk. Talán ez azért volt, hogy aláhúzza a videó erotikáját, hiszen sok ember a spanyol és latin-amerikai kultúrával a szenvedélyt és a szexualitást azonosítja.

Folytatás itt.

Advertisements

Posted on február 16, 2015, in Michael Jackson and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 hozzászólás.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: